ՀԱՆՈՒՆ ՆՈՐՈՎԻ ԲԱՑԱՀԱՅՏՄԱՆ
Մեր ժողովուրդը մի առանձին պաշտամունք ունի Կոմիտասի: Այդ պաշտամունքը աննյութեղենի, վերերկրային բարձր ոլորտներն է հասցրել այն ամենը, ինչը կապված է Կոմիտասի անձի և նրա գործունեության հետ: Սիրելի, սրտամոտ հանճարի կերպարը միֆական դարձնելու ճանապարհին մեր ժողովուրդը այնքան է իրենից ու իր ժամանակից հեռացրել Կոմիտասին, որ այսօր թվում է, թե նա մեզ` հայերիս հետ եղել է դարեր շարունակ և ոչ թե ընդամենը հարյուր տարի:
Հայտնի է, որ որևէ ժամանակաշրջանի ծնունդ հանդիսացող հասարակական մտածողության բոլոր ձևերը ունեն մեկ ընդհանուր հիմք: Կոմիտասը իր արվեստագետի կերպարով ավելի քան իր ժամանակաշրջանի զավակն է: Այդ ժամանակաշրջանը մեզանից այնքան էլ հեռու չէ: Մոտ կես դար է բաժանում մեզ Կոմիտասի գործունեությունից: Դժվար է հաշտվել այն մտքի հետ, որ մեծանուն կոմպոզիտորը միմիայն հայ իրականության ծնունդն է, որ նրա գլուխգործոց երկերը իր էպոխայի համաշխարհային երաժշտության նվաճումներից չեն: Կոմիտասը անպայման ունեցել է համաշխարհային երաժշտական արվեստը ներկայացնող իր հոգևոր եղբայրներին, որոնց հետ հարազատության թիվ մեկ գործոնը եղել է ժամանակաշրջանի երաժշտության ճշմարիտ լեզուն մշակելու, մեծ առումով հնչողական հարմոնիան ստեղծելու ջանքերը։ Սա է, որ մեզ ստիպում է սահմանափակման և մշուշապատման նախապայման տեսնել Կոմիտասին նվիրված գովեստների ու կույր նվիրատվությունների, քաղցրիկ հիշողությունների ու սրտաճմլիկ պատմությունների մեջ, որոնց հիմքը անցյալ դարի մեր ժողովրդի տոհմիկ ավանդույթների, կենցաղի, ժամանակաշրջանի բանաստեղծական վերհուշն է, ներկայացված Կոմիտասի պրիզմայի միջով: Կոմիտասը շատ ավելի մեծ է: Նա շատ ավելի կարոտ է լուրջ վերաբերմունքի:
Եթե մեծանուն կոմպոզիտորը կա իբրև մասունք, ու սրբություն, նա կա նաև իբրև գործոն գիտություն և օրենք, եթե նա կա իբրև հայ երաժշտության բարձունք, նրան պետք է տեսնել նաև նույն ժամանակաշրջանի համաշխարհային երաժշտական արվեստի բարձունքը կազմողների շարքում: Եթե նա կա իբրև իր ժամանակաշրջանի համաշխարհային երաժշտական արվեստի տեսության ու մտածողության ներկայացուցիչ, ապա կա նաև այսօրվա համաշխարհային արվեստի մեջ մեր տեղը ճանաչելու, համաշխարհային երաժշտության մեջ մեզ ազգակից երևույթները ճանաչելու ուղենիշ: Կոմիտասը ավելի քան ակտուալ երևույթ է: Եվ նա շատ ավելի կտրիր ունի մեր երաժշտական արվեստի այսօրվա ամենախրթին հարցերի լուծման անկյունաքարը լինելու, արդի համաշխարհային երաժշտության նորագույն ուղղությունների մեջ ինքնաճանաչման բարդ պրոցես ապրող հայ երիտասարդ (և ոչ միայն երիտասարդ) կոմպոզիտորի համար դիրքորոշիչ լինելու: Այս տեսանկյունից նայելով Կոմիտասին, կանգնում ենք ուսումնասիրության կարոտ բազում երաժշտական խնդիրների առջև: Անդրադառնալով այդ խնդիրներից միայն մեկին, աշխատենք այն ներկայացնել իբրև հարց ավելի, քան իբրև սպառիչ պատասխան:
***
Հովիվը սարում տխրեց,
Սիրո երգը նվագեց,
Երգը վառ այտերին, երգը բոց աչքերին,
Երգը վարդ օրերին:
Սա, այսպես կոչված, ժողովրդական երգ է: Բավական է երգի այս չորս տողը, որպեսզի համոզվենք, որ ժողովրդականի հետ ոչ մի կապ չունեցող այս արտադրանքը, այսօրվա աչքերով, քաղքենիի մի պարզ սեթևեթանք է։ Իսկ երգի մեղեդին իր իտալո-գերմանական ինտոնացիաներով մինչև այսօր էլ հրամցվում է իբրև հայկական (էլ չենք ասում (ժողովրդական) երգ: Ժողովրդական երգի որակավորման ու ճանաչման այս մակարդակը 19-րդ դարում ընդհանուր է շատ ու շատ երկրների համար։ Եթե կա մի ժողովուրդ, որը 19-րդ դարի վերջին և 20-րդ դարի սկզբներին տվել է ժողովրդական երաժշտության իր նոր մեկնաբանին, ապա այդ մեկնաբանի ծնունդը պճնված, փայլեցրած, կեղծ ժողովրդական երաժշտությանը հակադրվելու հողի վրա է եղել: Այս երևույթը նկատելի է Հունգարիայում, Իսպանիայում, Լեհաստանում, Անգլիայում, Ռումինիայում, Միացյալ Նահանգներում և այլուր։ Հայ ժողովուրդը առաջիններից էր, որ աշխարհին ներկայացրեց ֆոլկլորի նոր ըմբռնման իր մեկնիչին` հանճարեղ Կոմիտասին։ Կոմիտասը իր նոր ֆոլկլորով շատ ու շատ հարցերում նախորդեց 20-րդ դարում ժողովրդական երաժշտության մասնագետ այնպիսի խոշորագույն կոմպոզիտորների, ինչպիսիք են Բարտոկն ու Կոդայը, Էնեսկուն, Շիմանովսկին։ Այս երևույթը առանձնակի
նշանակություն է տալիս Կոմիտասի գործունեությանը և ուսումնասիրողի համար գիտական անսպառ նյութ է հանդիսանում։ Ճիշտ է այս հարցում մեզ համար կան որոշ դժվարություններ: Ո՞վ է Բարտոկը։ Ո՞վ է Էնեսկուն, և ինչ է սրանց համար ֆոլկլորը: Հայ երաժշտության մեջ այս հարցերի ուսումնասիրությունը զրոյի աստիճանին է կանգնած։ Անկասկած է, որ Կոմիտասին ճանաչելու համար անհրաժեշտ է ճանաչել Բարտոկին, Կոդային, Էնեսկուին, Դե Ֆալյային և 20-րդ դարի կոմպոզիտորներից էլի շատերին։ Մինչև հայ երաժշտագիտությունը չունենա իր որոշակի վերաբերմունքը Կոմիտասի հետ ստեղծագործական ընդհանուր հարցերով կապված կոմպոզիտորների նկատմամբ, Կոմիտասը կշարունակի այսպիսի սրտաճմլիկ պատմությունների ու քաղցր հիշողությունների հերոս լինել։
Խոսելով նոր ֆոլկլորիզմի մասին, պետք է ասել, որ մեր ժամանակաշրջանում ապրող կոմպոզիտորների յուրաքանչյուրն իր անհատականության պրիզմայով է բացահայտել ֆոլկլորի իր զգացողությունը, հասկացողությունը։
20-րդ դարի խոշորադույն կոմպոզիտորներից Բելա Բարտոկը նշել է ֆոլկլորի նկատմամբ երեք կարգի մոտեցում։ Առաջին, երբ ժողովրդական պարզ երգը բեմից հրամցվելու համար փոքր-ինչ
մշակվում ու դաշնամուրի (կամ այլ) նվագակցություն է ձեռք բերում։ Երկրորդ` երբ ժողովրդական մեղեդին մտնում է ծավալուն երկի բարդ հյուսվածքի մեջ և նրա հետ մեկ ամբողջություն է կազմում։ Այստեղ ժողովրդական երգը համապատասխան դեֆորմացիայի ենթարկվելով, ավելի է մերվում կոմպոզիտորի ընդհանուր մտահղացումներին: Երրորդ կարգի վերաբերմունքը ըստ Բարտոկի այն է, երբ երաժշտական ստեղծագործության մեջ քաղվածքի ձևով օգտագործված մեղեդին բացակայում է, սակայն ստեղծագործությունը ամբողջությամբ ներծծված է ժողովրդական մեղեդիին բնորոշ փոքր դարձվածքներով, որոնք ամբողջությամբ վերցրած կոմպոզիտորին հնարավորություն են տալիս գտնվելու ժողովրդական երաժշտության մտածողության մթնոլորտում, առանց որևէ որոշակի մեղեդի ցուցադրելու։ Կոմիտասը համեստ պահանջներով է եկել կոմպոզիտորական ասպարեզ։ Նա բավարարվել է ժողովրդական մեղեդիի նկատմամբ Բարտոկի բնորոշած միայն առաջին կարգի մոտեցումով։ Սակայն Կոմիտասը իր աշխատանքը այնպիսի շքեղ կատարելության է հասցրել, որ հավասարվել է ժողովրդական մեղեդիի օգտագործման երեք ձևերում էլ իրենց գերազանցորեն դրսևորած շատ նշանավոր կոմպոզիտորների։ Որո՞նք են այն կռվանները, որոնց շնորհիվ Կոմիտասի ֆոլկլորիզմը մեր ժամանակաշրջանում այսպիսի բացառիկ կարևոր տեղ է ստանում։ Սա մի հարց է, որը դեռևս կարոտ է իր պարզաբանմանը։
***
19-րդ դարի վերջին և 20-րդ դարի սկզբում գործող աշխարհի կոմպոզիտորներից շատերր ֆոլկլորի իրենց հասկացողությունը տարել են արդի երաժշտությանը հատուկ տարբեր ուղղությունների պրիզմայով։ Զոլտան Կոդայի, ինչպես նաև Քարոլ Շիմանովսկու մոտ ֆոլկլորիզմը զարգացել է երաժշտական իմպրեսիոնիզմի պրիզմայով։ Ռուսական երգը Իգոր Ստրավինսկու համար ֆովիստաման միջոց է եղել։ Մանուել դե Ֆալյան ստեղծագործության իր վերջին շրջանում աշխատել է ֆոլկլորիստի իր ձգտումները խարսխել նեոկլցիստական ուղղության սկզբունքների վրա։
Կոմիտասը ստեղծագործելու մեթոդների, գեղագիտական ընդհանուր նախասիրությունների հարցում ունի արվեստի իր նկարագիրը, որ եթե
համեմատության մեջ դնենք նույն ժամանակի աշխարհի կոմպոզիտորների նկարագրի հետ, դժվար չէ որոշել համաշխարհային երաժշտության այս կամ այն ուղղության պատկանելը։ Իսկ դա կարևոր է, որովհետև Կոմիտասը իր ժամանակի համար ավտոնոմ երևույթ է: Եթե ճիշտ է, որ միևնույն ժամանակաշրջանում ապրող բոլոր մեծ արվեստագետների ձգտումները նույնանում են, ապա Կոմիտասը ևս ունի նույնացման իր թելերը: Դժվար է Կոմիտասին անվերապահորեն որևէ ուղղության ներկայացուցիչ հայտարարելը: Ավելի հեշտ է նրան տեսնել Կլոդ Դեբյուսիի` իր ժամանակի խոշորագույն կոմպոզիտորի ստեղծագործական նախասիրությունների ընդհանրության մեջ: Չմոռանանք, որ Դեբյուսիի արվեստն արդի երաժշտության ամենաակտիվ գործոններից է: Նա այսօր բոլորովին նոր զարթոնք է ապրում, և արդի երաժշտության վրա նրա ազդեցության ոլորտները շատ ավելի մեծ են, քան սրանից կես դար առաջ։ «Դեբյուսիզմի» ազդեցության ոլորտներում իրենց տեղն անեն և՛ Էդգար Վարեզը, և՛ Պիեր Բուլեզը, և Օլիվյե Մեսսեանը և էլի շատ անհատականություններ, որոնք մեր օրերի երաժշտության
ջահակիրներն են համարվում (Չարաչար սխալվում են նրանք, ովքեր «իմպրեսիոնիստ» կոչելով Դեբյուսիին, ուզում են նրան երաժշտության պատմության գիրկը նետել): Դեբյուսի-Կոմիտաս առանցքը լայն ուսամնասիրման ու լուսաբանման կարոտ հարց է: Եվ շատ արգասովոր հարց։
Ցավոք` հայ երաժշտագիտական մտքի հետ Դեբյուսին դեռ ոչ մի կապ չունի։ Կգա՞ արդյոք մի օր, երբ մենք կունենանք համաշխարհային երաժշտական արդիականաթյան կարևոր հարցերի հետ առնչվող երևույթների մեր գնահատականը, մեր երաժշտության ավանդույթների պահանջով դիտված երևույթեների գնահատականը։
***
Բնության մեջ հնչող շվին մի այլ հմայք ունի։ Նախնական հնչողական նախապայմանների բացակայությունը, բնության ազատ տարածությունների ռեզոնանսը համերգային դահլիճի սահմանափակ տարածությամբ փոխարինելը, շվին դաշնամուրի սև-սպիտակ ստեղնաշարի հավասարաչափ տեմպերացիայի սկզբունքներին ենթարկելը, վերջապես, նրան անպայման «կուլտուրական» տեսք տալու բոլոր ջանքերը ուղղված են մեկ բանի, հետին պլան տանելով շվիի հնչողական գույնի առաջնակարգ գործոնը, առաջին պլան բերել ինտոնացիների այն շարանը, որի երաժշտական էությունը պարզ թարգմանությունն է դաշնամուրի սև-սպիտակ ստեղների միջոցով ստացվող երաժշտական արտադրյալին: Դաշնամուրի վրա նվագվող ամեն մի մեղեդի կարելի է թարգմանել ուզածդ երաժշտական գործիքի վրա նվագելու համար: Սա այն դեպքում, երբ կարևորը ոչ թե տվյալ գործիքի հնչողական բնույթը բացահայտելու խնդիրն է, այլ կաղապարի մեջ մտած, բոլոր երաժշտական գործիքներին հարմարվելու ճանապարհով անցած մեղեդին ցուցադրելը: Շվին իր նախնական իմաստով երաժշտական մի գործիք է, որի հիմնական նպատակը իր հնչողական գույները արտահայտելն է: Երեխայի ձեռքը ընկած խաղալիր-շվիի ձայնն արտադրելու հաճույքը կապված է նախ և առաջ այդ հնչյունը ստանալու, հնչյունի գույնը ապրելու երջանկության հետ։ Ինտոնացիան, որը փորձում է ստանալ երեխան, ամեն դեպքում իր նշանակությամբ երկրորդային է: Դա այդպես է, որովհետև մեղեդիական ամեն մի հյուսվածք արտադրյալն է նրան ծնող երաժշտական գործիքի (կամ մարդկային ձայնի) հնչերանգի, նրա հնչողական առանձնահատկությունների, ընդհանրապես նրա բնության: Հաճախ է լինում, որ ամեն տեսակ կանոնների ու օրենքների ծանր փոշին ծածկում է բնության նախնական ջինջ ու մաքուր ձայնը: Եղավ այնպես, որ մեղեդին կառուցելու առանձին գիտություն ստեղծվեց: Գիտություն մի մեղեդիի, որ աշխատում էին քիչ թե շատ հարմարեցնել երաժշտական որևէ գործիքի հնարավորություններին: Այնինչ, իրականում երաժշտական գործիքի բնության բացահայտումն ու մեղեդիի ծնունդը մեկ օրգանական երևույթ է եղել: Մեղեդի կառուցելու սխոլաստիկ օրենքները զրկել են հնչող մեղեդիին ռեալ կերպարանք տվող միակ ձևից` հնչերանգից: Կենդանի հնչյունին բնությունից նրան տրված գույնի իրավունքը վերականգնելու և այդ գեղագիտական սկզբունքի վրա իրենց ստեղծագործական անհատականությունը հաստատելու ուղիով հանդես եկան 20-րդ դարի երաժշտության «Սոնորիստական» ուղղության ներկայացուցիչներ: «Սոնորիստները» երաժշտական իմպրեսիոնիզմից և էքսպրեսիոնիզմից բացի, իրենց համար կարևոր հիմք են ունեցել ֆոլկլորը: Անհնար է Բարտոկի սոնորիզմր անջատել նրա ֆոլկլորի բնագավառում ունեցած գիտական ու գեղարվեստական նվաճումներից, Վաղ շրջանի Ստրավինսկու հնչող գույների խայտաբղետ աշխարհը պայմանավորված է ռուսական ֆոլկլորի թմրած սաղմերը նորովի կենդանացնելով:
Կոմիտասը առաջիններից էր, որ եվրոպական գործիքների (հիմնականում դաշնամուրի) և երգչախմբի մեկնաբանման մեջ ստեղծեց ձայնի գունային հարազատությանը վերադառնալու իր սկզբունքները, որոնք մեր դարաշրջանում համաշխարհային երաժշտության մեջ հնչերանգին ազատություն և ինքնավարություն տալու առաջին փորձերից էին: Եթե մեր վերր նշածներին ավելացնենք, որ սոնորիստների որոնումներից մինչև «կոնկրետ» և «էլեկտրոնային» երաժշտությունը ընդամենը մի քայլ է, ապա պարզ կդառնա, որ Կոմիտասի ֆոլկլորիզմը ամենևին էլ միայն մեզ հայերիս հետաքրքրող խնդիր չէ, որ նա բոլոր թելերով կապված է համաշխարհային արդի երաժշտության ամենակնճռոտ խնդիրների հետ: Առանց որոշակի վերաբերմունք ունենալու դեպի համաշխարհային սոնորիզմը, մենք չենք կարող ամբողջությամբ տեսնել Կոմիտասի մեծությունը: Նոր ֆոլկլորի և սոնորիզմի փոխադարձ կապի ըմբռնումը, որի համար այնքան նյութ է տվել Կոմիտասը, հայ երաժշտագիտության մեջ կանգնած է զրոյի աստիճանին:
***
Կոմիտասի ժառանգության միայն ֆոլկլորիզմի հետ կապված հարցերը դեռ շատ ու շատ են: Արդի երաժշտության մեջ իր ամբողջ սրությամբ կանգնած է ձևի կառուցման խնդիրը: Ֆոլկլորիզմը այսօր էլ երաժշտական ամենառադիկալ ուղղությունների համար ուսումնասիրման նյութ է: Անշուշտ, սրա արդյունքը ժողովրդական երաժշտության ձևերի ընդօրինակման պարզ ու դյուրին միջոցը չէ: Արդի երաժշտությունը ֆոլկլորից երաժշտական նոր ձևերի ստացման իր շատ ավելի բարդ ու մշակված դիրքորոշումն ունի:
Երաժշտական լեզվի ոճի մաքրության ու ամբողջականության պայմանն է, որ Կոմիտասին հեռու է պահել Եվրոպայում մեծ զարգացում ստացած երաժշտական ձևերին դիմելու գայթակղությունից։ Այս հանգամանքը այսօր բոլորովին այլ լույսի տակ է բացահայտում Կոմիտասին: Չէ՞ որ մեր դարաշրջանում ֆոլկլորի հետ կապված արևմտաեվրոպական կոմպոզիտորներից գրեթե եչ մեկը չդիմեց սիմֆոնիայի ժանրին (համենայն դեպս նրանք, ովքեր երկու ոտքով կանգնած էին նոր երաժշտության դիրքերում և ոչ նրանք՝ ովքեր մեկ ոտքով հենված էին նոր երաժշտությանը, իսկ մյուսով ռոմանտիկական շրջանին), մի ժանրի, որը մոտ երկու դար եվրոպական կոմպոզիտորներից շատերի մշտական ուշադրության կենտրոնում էր։ Սա պատահական երևույթ չէ։ Անշուշտ, խնդիրը բոլորովին էլ այն չէ, որ Կոմիտասը հիմնականում ստեղծել է փոքր կտավի երկեր: Խնդիրն այն է, որ այդ փոքրածավալ երկերի մեջ նա կառուցել է երաժշտական միջոցների մի հիերարխիա, հնչողությունների փոխադարձ ներգործության մի շղթա, որը համապատասխան զարգացման ու ծավալուն երկի փոխակերպման ժամանակ տալիս է երաժշտական բոլորվին նոր ձև, հեռու այն ձևերից, որ մշակել էր անցյալ երկու հարյուրամյակների եվրոպական երաժշտությունը և խիստ հարազատ արդի առաջադեմ երաժշտության առաջ քաշած նոր ձևերին:
***
Կասկածից վեր է, որ Կոմիտասը այսօրվա մեր երաժշտության զարգացման կարևոր հենակներից է: Պարզ է նաև, որ հանճարեղ երաժիշտը կարիք ունի այսօրվա համաշխարհային երաժշտական արվեստի ամենաշարժուն ուժերի, ամենասուր հարցերի լույսի տակ դիտվելու: Այդ դեպրում Կոմիտասը մեզ դեռ շատ ու շատ հարցերում կարող է օգնել: Իսկ առայժմ նրան լեգենդների մշուշի մեջ պարուրելը դեռ շատ վաղ է:
«Սովետական արվեստ», 1969, 10
Комментариев нет:
Отправить комментарий